Kehityskuvat

maanantai 24. helmikuuta 2014

Lomalla on IHANAA :)

Kylläpä lomailu on ihanaa.
Vaikka välillä aika stressaavaa. Eilen oli kyllä niin kamala päivä, ettei tosikaan. Hyvä, ettei saatu jo kahta eri osoitetta rakkaan E:n kanssa. Mutta josko se ilma olisi hetkeksi taas puhdistettu?
Eilen kävin aamulenkillä noin tunnin aamupalan jälkeen, ja juoksu kulki ihan hyvin. Vaikkakin oli kyllä pääkallokeli. Koiran syytä, että lensin aika komeasti hanurille (joka onneksi pehmensi laskun, eikä tullut kuin karsea mustelma). Ja vähän meinasi mennä hermo, kun hyvän juoksuvauhdin pilasi jää, joka tiellä oli. Piti vissiin kävellä reilu kilsan matka, kun ei vaan ollut muuta kuin peilijäätä tiellä. Hyvin vaan juoksu kulki (sen ajan kuin kulki) 10 kilometriä mahtui 1 h 10 min ajalle. Ja mä oisin tuulettanut, mutta tosiaan tuo jää pilasi fiiliksen. 

Koira oli kyllä niin reppana juoksun jälkeen. Ihan kurainen ja ehkä vähän väsynytkin. 
Hyvä, että jaksoi tulla syömään illan päätteeksi :). 

Ja sitten nuorimman päiväunien aikaan lähdin salille tekemään viikon viimeisen treenin. Vuorossa oli takareisi-, pakara-, pohje- ja vatsatreeni. Mä otin vähän kevyemmin, tai en nostellut niin kamalan suurilla painoilla, keskityin jännittämään ja venyttämään. Siis, että liikkeet menisi perille asti, enkä vain liikuttelisi isoja painoja. Ihan hyvältä tuntui treenatessa. Varmasti vaikuttaa vähän se, että juoksin aamulla kympin, kun osittain tuntui painoa jaloissa :D. Mutta sain kuin sainkin tehtyä viime viikolla 4 salitreeniä ja 4 aerobista, vaikka olin alkuviikon pois pelistä. Mä onnittelen itseäni! Jes! 

Tänään päätin, että meille tulee hyvä lomapäivä ja saadaan olla rauhassa ja saadaan hyviä juttuja tehtyä. Niinpä me ollaan leivottu lasten kanssa. Käsissämme syntyi murokeksejä ja korvapuusteja. En tiedä itse, miltä ne maistuvat, mutta ihanalta ne tuoksuvat ja näyttävät. Ehkä sitten lauantaina, kun vuorossa on herkkupäivä, saan maistaa niistä yhden, jos niitä on vielä jäljellä. 







Heitin turhan kiukun ja huutamisen pois ja totesin, että nyt vain sanon oikeasti tärkeistä asioista. En mistään pienestä ja typerästä. Ja vielä toistaiseksi se on toiminut. Meillä on ollut hyvä päivä. Vaikka nuorimmainen vetikin kauheat kilarit ja huusi vissiin 45 minuuttia. Kunnes kuukahti päiväunille. 

Mä kokeilin tänään vähän piristää normi naudan paistijauheliha, tomaattikastike, pasta- päivällistäni ja teinkin naudanjauhelihan kanssa kikherneitä ja riisiä. Se olikin ihan hyvää. Mä tykkään pavuista ja kikherneistä ja koska niissä on ihan hyvin proteiinia (kikherneissä 8,4/100g), ajattelin kokeilla. 

Paistoin jauhelihan ja sitten heitin sekaan kikherneet ja mausteet. Tomaattikastikkeen lisään sitten tarvittaessa viimeiseksi. (Lounaalla ateriaan sitä ei kuulu ja siksi tässäkään purkissa ei sitä näy.) Olin hyvillä mielin. Ruoka oli hyvää ja sain jälkkäriksi banaanin :). Ja koska en muista ottaa koskaan kuvaa annoksesta, niin saatte kuvan siitä, mitä on jäljellä :D.

Ennakkoluulottomasti siis kohti uusia makuja. Olenkohan kasvamassa viimeinkin aikuiseksi?

Olen huomannut itsessäni myös vanhenemisen merkkejä. Aiemmin, kun olin lapsi ja nuori, en voinut sietää mustaherukoita. Minusta ne oli liian hapokkaita ja pahoja, mutta arvatkaas, mikä täyttää pakkasen nyt? 

Niinpä, mustaherukat ja kasvikset. Ei hyvä. Tai on hyvä. Olen ihan rakastunut herukoihin, mutta "dear Eki, olenkohan normaali?"

Tarkoituksena olisi keksiä jotain kehittävää iltapäiväksi. Ajattelin pitää liikunnattoman vapaapäivän tänään ja huomenna aamulla rynnätä (kirjaimellisesti) aamuspinniin ja salille heti, kun silmä alkaa liikkumaan. Lomalla on niin kiva, kun saa päättää, mitä tekee :). Nautin <3.

Ja nauttikaas tekin!
<3
-Kaza


6 kommenttia:

  1. Aikamoista itsehillintää leipoa tuollaisia herkkuja ja pitää itsensä erossa niistä!
    Talvijuoksussa ja jäällä nastalenkkarit on aivan loistavat, ei tule paikat kipeäksi liukastelusta. Suosittelen hankkimaan ensi talveksi!
    Minä olen viime aikoina käyttänyt aika paljon gogreenin papuja, linssejä ja kikherneitä sekä valmiita kastikeseoksia, joissa on reilusti noita erilaisia papuja ym. On hyviä ja ravintoaineet ja kalorit kohdillaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsehillintää vaatii, joopa joo, mutta täytyy tunnustaa, että maistoin mä yhden keksin. (Ennen vanhaan keksit ovat olleet mun suurimpia heikkouksia.)
      Nastakenkiä mä olenkin katsellut, mutta koska aiemmin ole juossut aktiivisesti, en ole niitä hankkinut. Mutta ehkä ensi talveksi saisin sellaiset hankittua. Onko sulla suositella hyvää merkkiä?

      Nuo valmiit kastikeseokset taitavat olla seuraavana kokeilujen listalla. Kikherneet oli just GoGreenin herneitä, mä olen niin huono muistamaan liottamista, joten siksi tuollaiset valmiit on parhaita :).

      Poista
    2. Miulla on omat Icebugin Animat tms. parin vuoden takaa, ja nuo on ainakin miun jalkaan ollut loistavat. Asicseista tykkään kesällä juoksukenkinä, mutta niillä ei edellisvuosina ole kunnon nastareita ollut, nyt olivat jotkut paremmat kehittäneet, mutta edelleen taitaa Icebugit olla monen suosiossa. Pohja noissa on hiukan vähemmän vaimentava kuin kesäkengissä, joten ekoilla lenkeillä saa aina pohkeet kipeäksi, mutta sehän ei ole vaarallista. Suosittelen kyllä, jos yhtään enemmän tulee talvella juostua. Olen juossut noilla vetisellä jäälläkin ja siihenkin pureutuvat niin hyvin, ettei juurikaan tarvitse kaatumista pelätä.

      Poista
    3. Täytyy tosiaan alkaa urhaamaan ajatuksia näille. Varsinkin jos kesän kynnyksellä saisi Icebugit alennuksella :D. Kyllähän mä viikossa juoksen noin 3-6 kertaa, joten kannattaa varmaan sijoittaa.
      Kiitos Sanna vinkistä!

      Poista
  2. Sama vika Rahikaisella eli mustaherukat tulleet ja vallanneet pakastimeni, aivan järkkyä :D Olen kans aina niitä inhonnut ja vakaasti päättänyt etten niitä syö ellen ole vähintään 50 asteen kuumeessa. Ehkä nyt olen itsekkin jo aikuinen (vasta ikää 46v mutta ehkä jo myönnän olevani ainakin melkein aikuinen) mutta jumankekka, mähän pidän niistä :D

    Juoksusi kuulostaa niin hyvältä, ei jäät eikä liukkaudet vaan se, että jaksast juosta moisia matkoja. Oletko ilmoittautunut mihinkään juoksutapahtumaan? Motivois ehkä vielä lisää ;)

    Mikäs ihana koiruus teillä on? Omaani en vois kuvitellakkaan juoksevan kanssani. Ennen teki pitkiä lenkkejä mutta nyt 9,5v ei todellakaan. Kaikki maailman hajut on huomattavasti tärkeämpiä kuin Mamman vauhdissa meneminen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Aikku!
      Mä ostin myös herukat ajatuksella, että pitkinhampain näitä syön, yökyök. Ostin puolukoita kanssa, että teen sekoitusta, ettei ole niin karvasta. Mutta olenkin jättänyt puolukat kokonaan pois. Herukat ovat herkkua!

      Mulla ei ehkä juoksun suhteen ole sen suurempia tavoitteita, että jaksaisin alkaa treenaamaan sitä. Ajattelen sitä puhtaasti aerobisena ja sivujuonteena on kiva, kun matka kasvaa ja kunto kohenee. Ensisijaisesti olen kyllä puntinnostaja, ja sen suhteen mulla onkin ne tavoitteet. Ehkä joku juoksutapahtuma olisi ihan ok, mutta sen pitäisi olla täällä lähellä mua, en kyllä mihinkään Helsinkiin tms. viitsisi lähteä ravaamaan :D.

      Oikeastaan tuo koira on suurin motivaattorini. Aamulla on kuitenkin pakko käyttää ulkona ja käveleminen on liian hidasta. Koiramme on sekarotuinen (emä dreeveri, isä paimenkoira) 9 vuotta kesällä täyttävä uros. Aika persoonallinen tapaus, joka vielä onneksi jaksaa juosta. Odotan kauhulla niitä kävelyn aikoja. Meidänkin uros mielellään jäisi nuuhkimaan, mutta mä olen julma ja pakotan sen jatkamaan matkaa. Nuuskuttelulenkillä koira käy sitten miehen kanssa, eli ei sekään ole poissuljettua :). On ne aika valloittavia persoonia nuo eläimet <3.

      Poista